Veselības inspekcija informē ārstniecības personas par pacientu tiesību nozīmīgumu un mākslīgā intelekta izmantošanu ārstniecībā

Veselības inspekcijas vadība un speciālisti turpina izglītojošo vizīšu ciklu ārstniecības iestādēs un 2025. gada 21. oktobrī apmeklēja SIA “Jelgavas pilsētas slimnīca”, kur kopā ar slimnīcas pārstāvjiem pārrunāja pacientu tiesību ievērošanas nozīmi ārstniecības iestādes darbā, tostarp pienākumu izstrādāt pacientu tiesību īstenošanas plānu un nodrošināt tā izpildi, ko paredz Pacientu tiesību likuma 3. panta septītā daļa, kas stājās spēkā 2025. gada 1. jūlijā. Vizītes ietvaros ar slimnīcas pārstāvjiem tika pārrunāta pacientu tiesību ievērošanas prakse un īpaši tika akcentēta pacientu tiesību aizsardzības speciālista nozīmība ārstniecības iestādēs, lai pacienti varētu izmantot savas tiesības risināt neskaidrības un problēmsituācijas uzreiz un uz vietas, tiklīdz tādas rodas.  

“Pacienta neapmierinātība ar ārstniecības personu attieksmi vai to, ka nesaprotami tiek izskaidrots vai vispār netiek izskaidrots veselības stāvoklis,  diagnoze, analīžu rezultāti, nav  uzskatāma par komunikācijas problēmu, tas ir pacientu tiesību aizskārums,’’ norādīja Veselības inspekcijas vadītāja Antra Valdmane, uzsverot, ka Veselības inspekcijas tīmekļvietnē šoruden uzsākts publiskot pacientu tiesību skaidrojumus rubrikā “Zini savas pacienta tiesības”.

Tikšanās laikā Veselības inspekcijas Veselības aprūpes departamenta Medicīnisko ierīču uzraudzības nodaļas vadītāja Jeļena Cīrule skaidroja tiesiskās prasības medicīnas ierīču jomā un  akcentēja dažādas veselības aprūpes nozares nākotnei nozīmīgas tēmas, tostarp, mākslīgā intelekta lomu medicīnā. Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija Regula (ES) 2024/1689 par mākslīgā intelekta noteikumiem jeb mākslīgā intelekta akta ieviešana skar arī ārstniecības procesus, tāpēc J. Cīrule uzsvēra, ka šādu tehnoloģiju pielietojumam jābūt saskaņotam ar pacientu tiesību principiem, īpaši attiecībā uz pacientu datu aizsardzību, informācijas sniegšanu un pacientu informēto piekrišanu.

Veselības inspekcijas Veselības aprūpes departamenta vadītāja Iveta Hirša uzsvēra komunikācijas nozīmi veselības aprūpē, jo komunikācijas kvalitāte ārstniecības procesā būtiski ietekmē pacientu tiesību īstenošanu un uzticēšanos ārstniecības procesam, kas ir svarīga pacientu pieredzes sastāvdaļa veselības aprūpes procesā. Komunikācijas lomu, kas tostarp skar pacienta tiesību uz informāciju īstenošanu, ārstniecības procesā apstiprina arī inspekcijas dati par kopumā saņemtajām sūdzībām. 2025. gada pirmajā pusgadā par Pacientu tiesību likumā 4. un 4.prim pantā noteiktajām pacienta tiesībām uz informāciju kopā saņemtas 25 sūdzības un 15 gadījumos Veselības inspekcija konstatēja šo tiesību aizskārumu.

Tikšanās laikā Veselības inspekcijas Juridiskā departamenta vadītāja Laura Šāberte skaidroja pacientu tiesību nozīmību veselības aprūpē, tostarp no cilvēktiesību perspektīvas, kā arī uzsvēra, ka pacientu tiesību īstenošanas plāns ir būtisks instruments, lai nodrošinātu pacientu tiesību ievērošanu ikvienā veselības aprūpes situācijā. L. Šāberte uzsvēra, ka Pacientu tiesību īstenošanas plāna izstrādei un ieviešanai ārstniecības iestādē ir rekomendējams piesaistīt pacientu tiesību aizsardzības speciālistu vai juristu ar kompetenci pacientu tiesībās, lai nodrošinātu profesionālu pieeju plāna izstrādē un efektīvu tā pielietojumu praksē.

Jau iepriekš Veselības inspekcija ziņoja, ka par pacienta tiesību aizskārumu inspekcijā 2025. gada pirmajā pusgadā vērsies 61 pacients vai pacienta tuvinieks, kas ir par gandrīz 33% vairāk salīdzinoši ar 2024. gada pirmo pusgadu, kad tika saņemtas 46 sūdzības. Inspekcijas vadītāja Antra Valdmane vērš uzmanību, ka pieaugums sūdzību skaitā nav vērtējams tikai negatīvi, jo tas apliecina, ka sabiedrībā pakāpeniski nostiprinās izpratne par pacienta tiesībām. Tas nozīmē, ka pacienti kļūst informētāki un aktīvāki, bet ārstniecības iestādēm tas ir signāls, ka nepieciešams pastiprināti pievērst uzmanību pacientu tiesību ievērošanai ikdienas praksē.

Veselības inspekcijas pārstāvju vizīte Jelgavā ir daļa no izglītojošu vizīšu cikla Latvijas reģionālajās slimnīcās. Līdzīgas tikšanās šogad jau notikušas arī citviet un vizīte Jelgavas pilsētas slimnīcā iezīmē vēl vienu soli ceļā uz labāku veselības aprūpi pacientiem.

Lasīt vairāk Veselības inspekcijas vietnē