Veselības inspekcija ārstniecības iestādēm īpaši akcentē Pacientu tiesību īstenošanas plāna nozīmību pacientu tiesību īstenošanā.

Ārstniecības iestādei ir pienākums sistēmiski un sistemātiski veicināt pacientu tiesību ievērošanu un tādēļ Pacientu tiesību likuma 3.panta septītā daļa paredz pacientu tiesību īstenošanas plāna izstrādi un izpildi. Pacientu tiesību īstenošanas plāns nav tikai formāls dokuments jeb infografika pie sienas. Tam ir jābūt kā sistēmiskai caurvijai, kā rīcības algoritmam, visā ārstniecības iestādes darbā, kur tā saturiskais fokuss ir pacientu tiesību īstenošana. Tas nozīmē, gan to, ka ārstniecības iestādes personāls zina un izprot pacienta tiesības, gan to, ka pašas tiesību normas tiek regulāri padziļināti skaidrotas personālam apmācību procesā, ka ārstniecības iestādē ir pacientu tiesību speciālists un situācijas tiek risinātas uzreiz un uz vietas”, tā tiekoties ar Ziemeļkurzemes reģionālās slimnīcas vadību un ārstniecības personām teica Veselības inspekcijas (VI) vadītāja Antra Valdmane norādot, ka “pacientu tiesību plāna īstenošanas uzskatāmā daļa, protams ir pašiem pacientiem iespēja savas tiesības baudīt, bet, tā teikt, redzamākā daļa ir konkrēta vieta ārstniecības iestādē, kur pacients vai tā pārstāvis var vērsties un kaut tikai iespējamā tiesību aizskāruma gadījumā, risināt problēmsituāciju.”

Kā zināms Pacientu tiesību likuma 3.panta septītā daļa, kas paredz, ka ārstniecības iestādei ir pienākums sistēmiski un sistemātiski veicināt pacientu tiesību ievērošanu, rūpēties par pacientu tiesību aizsardzību un īstenošanu ikvienā veselības aprūpes situācijā. Stacionārā ārstniecības iestāde un daudzprofila ambulatorā iestāde izstrādā pacientu tiesību īstenošanas plānu un nodrošina tā izpildi, stājās spēkā šī gada 1. jūlijā.

Akcentējot pacientu tiesību ievērošanas nozīmību ārstniecības iestādēs, Veselības inspekcijas vadītāja un speciālisti uzsākuši tikšanās ciklu Latvijas reģionālajās slimnīcās. Ventspils apmeklējums seko Liepājas reģionālās slimnīcas apmeklējumam jūnijā un aprīlī notikušajai diskusijai Daugavpils reģionālajā slimnīcā.

Veselības inspekcijas Juridiskā departamenta juriste Laima Ozoliņa- Biļeviča tikšanās laikā uzsvēra, ka pacientu tiesību īstenošanas plāna izstrādei, ieviešanai un uzraudzībai ārstniecības iestādei ir rekomendējams piesaistīt pacientu tiesību aizsardzības speciālistu vai alternatīvi juristu ar kompetenci pacientu tiesībās. Pacientu tiesību aizsardzības speciālistam regulāri jāizvērtē pacientu tiesību īstenošanas plānā noteikto aktivitāšu izpilde, jāorganizē primāra pacientu sūdzību izskatīšana un konfliktsituāciju risināšana ārstniecības iestādē. Bez tam, jāapzina un jāanalizē faktori, kas kavē pacientu tiesību īstenošanas plāna pilnvērtīgu ieviešanu, un jāsagatavo ziņojumi ārstniecības iestādes vadībai ar priekšlikumiem šo šķēršļu novēršanai.

Kā jau ticis ziņots, VI dati liecina, ka 2025. gada pirmajā pusgadā par pacienta tiesību aizskārumu saņemta kopumā 61 pacienta vai to tuvinieku sūdzība. Tas ir par turpat 33% vairāk salīdzinoši ar 2024. gada pirmo pusgadu, kad tika saņemtas 46 sūdzības.

No pacienta tiesību aizskāruma sūdzībām šī gada pirmajos sešos mēnešos, par Pacientu tiesību likumā (PTL) noteiktajām pacienta tiesībām uz informāciju, kur cita starpā noteiktas tiesības par pakalpojuma saņemšanas iespējām, veselības stāvokli, ārstēšanas plānu u.c.) bijušas 25 sūdzības, kur 15 gadījumos konstatēts šo tiesību aizskārums, bet par PTL noteiktajām pacienta tiesībām uz ārstēšanu, kur cita starpā noteiktas tiesības uz laipnu un cieņpilnu attieksmi, arī piekrišana vai atteikšanās no ārstniecības u.c. bijušas 26 sūdzības, kur pacienta tiesību aizskārums konstatēts 11 gadījumos.

Inspekcijas Veselības aprūpes departamenta vadītāja Iveta Hirša aicina ārstniecības personas izprast, ka nepietiekama informācija un neiejūtīga saskarsme pacientam rada tādu veselības aprūpes pieredzi, kurā pacients jūtās atstāts un apdraudēts, jo vide ārstniecības iestādē pacientam ir sveša, atšķirībā no ārsta, kurš atrodas sev ierastā vidē un ir vesels.

Lai uzsvērtu pacientu tiesību īstenošanas nozīmību, Inspekcija turpinās īstenot tikšanās ciklu slimnīcās.  

Lasīt vairāk Veselības inspekcijas vietnē