Veselības inspekcija ārstniecības iestādēm uzsver pacientu tiesību ievērošanas nozīmību

“Pacientu tiesību īstenošanas plāna sekmīga ieviešana un realizēšana, pirmkārt no ārstniecības iestādes prasa pilnīgu Pacientu tiesību likuma izpratni. Pacientam, cita starpā, ir tiesības uz informāciju un pacientam ir tiesības uz ārstniecību, tajā skaitā tiesības uz laipnu attieksmi no ārstniecības personām. Pacienta neapmierinātība ar ārstniecības personu attieksmi vai to, ka nesaprotami tiek izskaidrots vai vispār netiek izskaidrots veselības stāvoklis,  diagnoze, analīžu rezultāti, nav  uzskatāma par komunikācijas problēmu, kā to mēdz dēvēt, bet gan par pacienta tiesību aizskārumu“,  pauda Veselības inspekcijas (VI) vadītāja Antra Valdmane aktualizējot pacientu tiesību ievērošanas nozīmību slimnīcās. Kā pirmā notika tikšanās ar Daugavpils reģionālās slimnīcas vadību un ārstniecības personām.

Inspekcijas Veselības aprūpes departamenta vadītāja Iveta Hirša tikšanās laikā aicināja ārstniecības personas izprast, ka nepietiekama informācija un neiejūtīga saskarsme pacientam rada tādu veselības aprūpes pieredzi, kurā pacients jūtās atstāts un apdraudēts, jo vide ārstniecības iestādē pacientam ir sveša, pacients ir slims, iespējams, izjūt sāpes, atšķirībā no ārsta, kurš atrodas sev ierastā vidē un ir vesels. Veselības inspekcijas dati liecina, 2024. gadā saņemtas kopumā 117 pacientu vai to tuvinieku sūdzības par Pacientu tiesību likumā noteiktajām pacienta tiesībām uz informāciju, kur cita starpā noteiktas tiesības par pakalpojuma saņemšanas iespējām, veselības stāvokli, ārstēšanas plānu un pacienta tiesībām uz ārstēšanu, kur cita starpā noteiktas tiesības uz laipnu attieksmi, arī piekrišana vai atteikšanās no ārstniecības u.c. Salīdzinoši ar 2023. gadu, kad tika skatīti 138 iesniegumi par pacienta tiesību likumā noteiktajām pacienta tiesībām uz informāciju un laipnu attieksmi, sūdzības 2024. gadā bijušas par 15% mazāk, tomēr tās ir turpat 24% jeb viena ceturtā daļa no kopējā veselības aprūpes kvalitātes sūdzību skaita, kas pagājušajā gadā bija kopumā 491.

Savukārt VI Juridiskā departamenta vadītāja Ph.D. Laura Šāberte tikšanās laikā īpaši uzsvēra, ka pacientu tiesību īstenošana ir neaizvietojama mūsdienu veselības aprūpes sistēmas sastāvdaļa, kas veicina cilvēka cieņas principa, tiesību uz pašnoteikšanos un vienlīdzību, kā arī citu cilvēktiesību ievērošanu ārstniecībā.

Tāpat L. Šāberte akcentēja pacientu tiesību īstenošanas plāna ieviešanas un īstenošanas nozīmību, norādot, ka pacientu tiesību ievērošana ir pamata stūrakmens kvalitatīvai veselības aprūpei ārstniecības iestādē. Pacientu tiesību īstenošana ārstniecības iestādēs ne tikai uzlabo veselības pakalpojumu kvalitāti, bet arī būtiski ietekmē pacienta pieredzi, tostarp nodrošinot viņa aktīvu iesaisti ārstniecības procesā. Turklāt tas veicina sabiedrības uzticību veselības aprūpes institūcijām kopumā, kas ir būtiski ilgtspējīgas un efektīvas veselības aprūpes sistēmas attīstībai.

Arvien pieaugošā uzmanība pacientu tiesību īstenošanai gan globālā mērogā, gan Latvijā akcentē nepieciešamību stiprināt ārstniecības iestāžu atbildību un veidot sistemātisku pieeju, kas orientēta uz rezultātu sasniegšanu. Tā ietver ne tikai pacientu tiesību īstenošanas mehānismu izveidi, bet arī izglītojošas iniciatīvas, kas vērstas uz ārstniecības personu izglītošanu pacientu tiesību jomā un uz pacientu informēšanu par viņu tiesībām un pienākumiem. Tādējādi var tikt radīta vide, kurā pacienti jūtas droši un pārliecināti par savu tiesību īstenošanu, kas savukārt veicina veselības aprūpes kvalitāti.

Tāpat L. Šāberte akcentēja būtiskākos aspektus kāpēc ārstniecības iestādei ir svarīgi pacienta neapmierinātību risināt primāri pašā ārstniecības iestādē, citiem vārdiem uzreiz un uz vietas, kad domstarpības rodas. Konfliktsituācijās ir būtiska ātra rīcība un zināšanas par pacientu tiesībām samazina domstarpību rašanos vai sekmē domstarpību risināšanu un veicina labāku situāciju pārvaldību. Savukārt izpratne par domstarpību cēloņiem sekmē risinājumu meklēšanu un veicina sadarbību, bet efektīva un empātiska saskarsme mazina pārpratumus un uzlabo pacientu apmierinātību.

  • Lai uzsvērtu pacientu tiesību īstenošanas nozīmību, Inspekcija plāno tikšanās ciklu slimnīcās.  
  • Kā zināms Pacientu tiesību likuma 3. panta septītā daļa, kas paredz pacientu tiesību īstenošanas plāna ieviešanu, stāsies spēkā 2025. gada 1. jūlijā.

Lasīt vairāk Veselības inspekcijas vietnē